Les Estacions Perdudes de Barcelona


Estació de Travessera
Febrer 19, 2008, 11:53 am
Filed under: * 3 Gran Metropolità de Barcelona, - 3-2 Estacions fantasmes

ESTACIÓ DE TRAVESSERA

Linea: 3

Nota: La linea 3 va ser la primera linea que va tenir el metro i es coneixia com el Gran Metro de Barcelona.

Lloc on és: Entre les actuals estacions de Fontana i Diagonal

Història:

Fou projectada per suplir el problema que duia el fet de que les estacions de Fontana i Diagonal estiguessin tant separades una de l’altra. En alguns llocs he llegit que no s’arribà a construir mai tot i que s’arribaren a expropiar edificis (potser només un, que es va acabar enderrocant) per poder fer les obres, en altres he llegit que realment si es construí però el que passa es que mai s’inaugurà. Potser es va arribar a fer alguna obra però no es va acabar perque a algun lloc he llegit que el que es va fer només és rebaixar les parets del tunel i, potser, contruir algun tunel per ubicar-hi les escales. Aquest és un detall que, per les dades que he trobat no està gens clar pero en principi no es va arribar a fer res tret d’enderrocar un edifici.


Estació de l’Avinguda de la Llum

Estació de Santa Eulàlia (antiga)

ESTACIÓ DE SANTA EULÀLIA (ANTIGA)




Línea:
1

Nota: la linea 1 fou la segona linea de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com “el Transversal”

Lloc on era: prop de l’actual de Santa Eulalia en direcció a Mercat Nou.

Història:

L’antiga estació de Santa Eulàlia fou inaugurada el 1 de juliol de 1932 i durant un temps fou l’inici de la linea i va conviure en funcionament amb la antiga estació de la Bordeta (ambdues exteriors aleshores). Fou clausurada el 5 de juliol de 1980 i totalment destruida en soterrar-se la linea i construir la nova estació subterrania de de Santa Eulàlia que hi ha ara. Actualment no en queda ni rastre.

CORRECCIÓ:

Jo deia:

Actualment no en queda ni rastre”… i construir la nova estació subterrania de de Santa Eulàlia que hi ha ara.. …”

Forçalporró em comenta:

“… l’actual estació de Sta Eulàlia no està soterrada, està coberta, però està a alçada per sobre dels carrers principals del barri i per arribar-hi es puja un carrer (Avinguda del Metro, que té d’avinguda lo que jo de Latin cul), i la “pujada del metro”. No hi ha un accés subterrani al carrer. L’antiga estació no hi és però en queden part del antics edificis de les cotxeres. …”

Fotografies:



Estació de la Bordeta

ESTACIÓ DE LA BORDETA

Línea: 1

Nota: la linea 1 fou la segona linea de metro que es va fer a Barcelona i es coneixia com “el Transversal”

Lloc on és: entre entre Santa Eulalia i Mercat Nou

Història:

Fou inaugurada el 10 de juny de 1926, era una estació exterior inici de linea que despres deixaria de esser-ho el 1932 i, finalment, acabaria quedant en desus. El 5 de juliol de 1980 fou tancada degut a les obres d’ampliació que es feien a la linea 1 i que durien la línea 1 fins una nova estació subterrània de Santa Eulàlia (havia una antiga estació exterior de Santa Eulàlia que fou destruida), etc…. Amb aquestes obres la estació de la Bordeta era massa prop de la nova de Santa Eulàlia i fou desmantellada el 23 de desembre de 1983. Esta encara intacta i és, juntament amb Gaudí, l’estació fantasma millor conservada del metro de Barcelona.

CORRECCIÓ:

jo deia:

“…Esta encara intacta i és, juntament amb Gaudí, l’estació fantasma millor conservada del metro de Barcelona…”

En “Poguibó” em comenta:

… Ja no hi queda res, però no és degut a les obres de l’AVE sinó a les del cobriment de les vies a aquella zona (tant de Renfe com de Metro) i que s’aprofita per construir de nou l’estació de Mercat Nou, desplaçant-la alguns metres de la seva ubicació actual …”

MÉS DADES:

En “Poguibó” em comenta:

“… Jo no he sentit mai que existís una Bordeta cotxeres. De totes maneres, aquesta denominació podria haver-se-li donat a l’ús que es feia fins fa no gaire a l’estació abandonada de Bordeta, on els trens direcció Fondo i que havien de ser guardats a les cotxeres de Santa Eulàlia, buidaven passatge, i aquest passava a un tren que acabava de sortir de cotxeres, i el primer era guardat, tal i com encara es fa a Vilapiscina en hores de regulació de trens …”

Fotografies:

L’antiga estació de La Bordeta:



Estació de Bifurcació-Vilanova

ESTACIÓ DE BIFURCACIÓ VILANOVA

Linea: No és una estació de metro pero es prop de la estació de Marina de la linea 1

Lloc on és: prop de l’estació de rodalies RENFE del Clot-Aragó

Història:

L’estació “Bifurcació Vilanova” era part del pla que es va fer als anys 70 que preveia  fer 3 grans estacions a Barcelona: Sants, Clot-Aragó i Bifurcació Vilanova (per substituir l’antiga estació del Nord). L’estació “Bifurcació-Vilanova” no es va arribar a inaugurar mai. L’andana del costat muntanya es va destruir a principis dels 90 per que la línia de rodalies del Maresme no interferís amb la que sortia cap el túnel de Meridiana. Als anys 50 hi passaren trens quan es soterraren les vies de RENFE entre el final del ramal urbà Glòries-Pl.Catalunya i l’estació de Sant Andreu Arenal. Aquesta andana correspon a l’andana de costat mar de l’estació ja que la del costat muntanya està desapareguda. En alguns moments està iluminada (pero amb una llum blanca molt fluixa a diferència de la resta del túnels que hi ha llum groga). des de els trens s’intueix perfectament. Inicialment havia de tenir enllaç amb l’estació de Marina de la L1 de Metro i actualment a les dues entrades de l’estació de Marina encara està gravat a uns marbres la inscripció: “metro renfe metro renfe metro…“. Les escales d’acces de l’estació Bifurcació-Vilanova actualment acaben en una reixa a nivell del terra del carrer que segons tinc eés son a la vorera de l’altra banda del TNC. L’estació està sota l’Avinguda Meridiana (davant de l’Auditori i el TNC).  A banda d’aquesta sortida sembla ser que en podria haver tingut una altra corresponent a l’andana que avui està destruida i que donava a l’exterior en un punt on ara hi ha una escola.

Estic acabant d’ordenar les dades que tinc d’aquesta estació, de l’estació de Vallcarca de RENFE (la segona estació fantasma de RENFE a Barcelona), de les darreres estacions fantasmes del metro de les que he parlat més amunt (Espanya, Universitat i Catalunya), i comprovant dades de la resta.

Després editaré i posaré més dades. Potser caldrà fer alguna correcció al que dic.

CORRECCIÓ:

“Poguibó” em comenta el seguent:

“… l’estació no-nata de la bifurcació Vilanova de Renfe, les fotos penjades no corresponen a aquesta ‘estació’ sinó a la sortida tapiada de l’estació d’El Clot-Aragó, que donava a l’actual encreuament entre els carrers Aragó i Clot, que hi ha (o hi havia un aparcament). L’estació de Bifurcació-Vilanova o Marina es pot veure al sortir d’Arc de Triomf en direcció Clot-Aragó amb un tren de la C1, o venint des de Sant Andreu Arenal cap a Arc de Triomf, al fons. Allà hi ha situat un enclavament que si bé està automatitzat, en els casos que s’ha hagut de fer blocatge manual algú hi ha hagut d’anar presencialment. Té dos accessos, un es pot veure caminant per l’Av. Meridiana davant del TNC com bé dius, l’altre està molt a prop de Sancho d’Ávila.”

Per tant les fotografies següents que jo havia pres com a part de l’estació Bifurcació Vilanova corresponen a un dels accesos de l’estació de Rodalies Renfe de Clot Aragó que ara està tapiat però donava al creuament dels carrers Aragó i Clot. A l’andana l’accés està al final d’aquesta, molt lluny del darrer banc. Quan està il.luminat és visible al final de tot de l’andana de Clot-Aragó, en altres moments resta invisible i es veu completament fosc.

Aquestes son les fotos d’aquest acces de l’estació Clot-Aragó que inicialment havia pres com a part de l’estació Bifurcació Vilanova:

Les escales d’acces acaben en una reixa a nivell del terra del carrer

A banda de les estacions hi ha antics trams de tunels de metro que han quedat en desús com ara una tercera via de la Linea 1 a la plaça d’Espanya que fou usada durant la Exposició Universal de 1929 o aquesta que he comentat que unia l’estació antiga de Gaudí de la linea 5 amb la de Sagrada Familia de la linea 2. A banda de aquests dos hi ha molts més, alguns força llargs. Despres poso més dades d’això també.



Història dels ferrocarrils estatals a Barcelona (RENFE, etc…)
Febrer 18, 2008, 11:25 pm
Filed under: * 5 Ferrocarrils estatals (RENFE, etc...), - 5-1 Història


Història dels ferrocarrils de Transports Metropolitans de Barcelona
Febrer 18, 2008, 11:24 pm
Filed under: * 6 Trasports Metropolitans de Barcelona, - 6-1 Història